“Gaudim descobrint la Serra”, APS de l’IES Josep Font i Trias

Els alumnes de 3r d’ESO de l’IES Josep Font i Trias d’Esporles ja han començat a posar en pràctica tot el que varen aprendre durant el primer trimestre del curs dins del projecte d’APS tramuntana “Gaudim descobrint la Serra”. El projecte, interdepartamental, va incloure coneixements dels departaments de Biologia i Geologia, Educació Física, Geografia i Història i Dibuix.  Una hora setmanal fins a Nadal, els alumnes varen aprendre els noms de les plantes més comunes que es poden trobar a la serra, tècniques per saber com s’ha de fotografiar correctament, com es poden  enregistrar rutes i punts d’interès amb el Wikiloc i com poder compartir informació i treballar amb les eines informàtiques de G Suites entre els grups que es varen formar.

Una vegada superat el primer trimestre, vàrem proposar una sèrie de rutes per la Serra de Tramuntana, dins dels municipis d’Esporles, de Valldemossa i  de Banyalbufar. En cada curs es varen crear “grups d’experts” en cada una de les disciplines a estudiar. Es varen constituir tres grups per curs.

El primer grup va ser l’encarregat d’estudiar i d’enregistrar tota la informació botànica de les plantes en ruta, fer fotografies de la flora, agafar dades (com la situació de la planta) i recollir algunes mostres de les plantes més rellevants. Amb aquestes mostres se realitzarà, una vegada acabada la feina de camp ja a l’institut, tècniques de fotografia monocrom: cianotípies. Més endavant, està previst fer una exposició amb les cianotípies que representin millor la flora de la serra.

El segon grup d’alumnes es va dedicar a anotar els elements etnogràfics i patrimonials que varen anar trobant pel camí (possessions, camins, safareigs, fonts…). Posteriorment, varen anar a la biblioteca d’Esporles per documentar-se sobre les característiques d’aquests elements, dades de construcció, els seus usos…  

El tercer grup era l’encarregat de realitzar el perfil fisiològic (ús del pulsòmetre, principis de l’entrenament, escala de Borg, materials, vestimenta…), enregistrar tots els aspectes necessaris per conèixer la dificultat de la ruta ( el desnivell del terreny, distàncies, tipus de terreny…)  i fer la descripció de la ruta amb la finalitat d’orientar de les possibles dificultats als senderistes.

En cada ruta, els “grups d’experts” s’intercanviaren els seus papers i, així, tots els alumnes varen poder estudiar una àrea de coneixement diferent.

Les tres rutes proposades eren de diferent durada, adaptades a tot tipus de senderistes:

Ruta curta (1h 30 min):

-Cases de Son Dameto

-Pinar de Canet

-Ruta de ses Fonts.

Ruta mitjana (3h aproximadament)

-Planícia.

-Son Malferit-Sarrià

-Camí des Correu-Arboçar- Camí des Pescadors.

Ruta llarga (4 h aproximadament)

-Valldemossa-Esporles

-Camí dels Pescadors-Volta des General

-Fita del Ram

Una vegada feta la feina de camp, es tracta de processar tota la informació amb la finalitat d’editar i donar a conèixer tots els itineraris amb els punts d’interès etnogràfics marcats i comentats, la flora més representativa de la zona amb fotografies i una exposició de cianotípies i dades fisiològiques recollides.

Patricia García